Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 18/12/2023 - 20:30

Gemeentebelastingen 2024: retributiereglement Gemeenschapscentrum Den Dries.

Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
Patrick Geuens, burgemeester
Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Bie Van der Veken, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
Roel Slegers, algemeen directeur
Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Feiten en context

De gemeenteraad dient jaarlijks de tarieven vast te stellen van de retributie voor het gebruik van gemeenschapscentrum Den Dries.

Het is aangewezen dat gebruikers van GC Den Dries, met het oog op een goede financiële planning, zekerheid hebben over de tarieven voor de ganse duur van hun werkingsjaar.

Motivatie

De gemeenteraad vindt het aangewezen dat er een onderscheid dient gemaakt te worden tussen erkende verenigingen en andere verenigingen aangezien de eersten aan een aantal kwalitatieve voorwaarden dienen te beantwoorden. De gemeenteraad vindt het bovendien billijk dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen verenigingen van Retie en buitendorpse verenigingen aangezien de eersten reeds door de gemeentebelasting bijgedragen hebben tot de infrastructuur. Tot slot acht de gemeenteraad het aangewezen dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen de verenigingen en commerciële organisaties aangezien de eersten een maatschappelijke meerwaarde bijbrengen.

Publieke stemming
Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Bie Van der Veken, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Niels Blockx, Guy Moons, Kato Slegers
Tegenstanders: Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Marc Weyns, Bie Van der Veken, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
Resultaat: Met 11 stemmen voor, 10 stemmen tegen
BESLUIT

Artikel 1:     

Voor de periode van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2024 worden volgende retributies vastgesteld voor het gebruik van de lokalen van Gemeenschapscentrum Den Dries. GC Den Dries omvat volgende gebouwen:

Den Dries, gelegen Kerkhofstraat 37, 2470 Retie

De Vest, gelegen Passtraat 14, 2470 Retie

Refter gemeentelijke basisschool Schoonbroek, Schoolstraat 4, 2470 Retie

Artikel 2:     

§1. Er zijn 5 gebruikersgroepen die onder verschillende tarieven vallen. De gevraagde toegangsgelden en de aard van de activiteit spelen een rol in de berekening van de verschillende tarieven.

Categorie A: gemeentelijke diensten en gemeentelijke adviesraden (voor activiteiten die door de adviesraad zelf georganiseerd worden)

Categorie B: Verenigingen met zetel in Retie die erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen.

Categorie C: Verenigingen met zetel in Retie die niet erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen.

Categorie D: Particulieren die in Retie gedomicilieerd zijn.

Categorie E: Commerciële instellingen, niet-Retiese verenigingen en niet-Retiese particulieren.

§2. De terbeschikkingstelling van het lokaal geldt voor de volledige periode van de activiteit. De perioden die eventueel nodig zijn voor het opstellen en het opruimen dienen eveneens gereserveerd te worden en worden aan een aangepast tarief ter beschikking gesteld.

§3. De gebruiker kan gratis over de ruimte waar de tentoonstelling doorgaat beschikken voor vier dagdelen voor de opening van de tentoonstelling, behoudens oudere reserveringen.

§4. Verenigingen kunnen voor eigen optredens in GC Den Dries voor drie repetities (3 dagdelen) gratis beschikken over de ruimte waarin de voorstelling doorgaat, behoudens oudere reserveringen.

§5. De dagdelen waarop de activiteit plaatsvindt, worden ter beschikking gesteld aan het volledige tarief. Aansluitende dagdelen waarop de activiteit niet plaatsvindt, maar waarop het lokaal toch niet toegankelijk is voor andere gebruikers, kunnen ter beschikking gesteld worden aan het tarief voor opstellen en afbreken en stockeren van materiaal.

§6. Gebruikers uit de categorieën A en B kunnen een meervoudige reservering bekomen wanneer ze tussen 15 en 30 juni een aanvraag indienen om ten minste 20 dagdelen gebruik te maken van de lokalen van GC Den Dries voor eenzelfde type activiteit gedurende het volgende werkjaar. In dat geval zal een reductie verleend worden van 25%. Ook wanneer er tijdens het lopende werkjaar nog extra dagdelen gereserveerd worden, zal de gebruiker kunnen genieten van deze 25% reductie. Dagdelen die gebruikt worden voor het opstellen, afbreken of stockeren van materiaal, komen niet in aanmerking voor deze reductie.

Van vrijdagavond tot en met zondagavond kunnen er geen meervoudige reserveringen genomen worden in de lokalen van GC Den Dries. Voor De Vest kunnen er tijdens de weekends wel meervoudige reserveringen genomen worden.

Artikel 3:     

Voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 30 juni 2024 zullen volgende tarieven per dagdeel gelden:

§1. Lokalen Den Dries

Podiumzaal

vergadertarief

134,59

feesttarief

269,17

fuiftarief

538,34

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

26,92

 

 

Kleine zaal

vergadertarief

53,84

feesttarief

134,59

fuiftarief

201,88

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

26,92

 

 

Vergaderlokaal

vergadertarief

26,92

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

13,45

 

 

    

Keuken                                                                    

vergadertarief                                                         40,37

feesttarief                                                               67,29

fuiftarief                                                                  67,29

opstellen, afbreken en stockeren materiaal                26,92

§2. De Vest

 

vergadertarief

26,92

feesttarief

67,29

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

13,45

§3. Refter gemeentelijke basisschool Schoonbroek  

 

vergadertarief

80,75

feesttarief

161,50

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

26,92

 

Voor de periode van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2024 zullen volgende tarieven per dagdeel gelden: 

§1. Lokalen Den Dries

Podiumzaal

vergadertarief

137,39

feesttarief

274,77

fuiftarief

549,54

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

27,48

 

 

Kleine zaal

vergadertarief

54,96

feesttarief

137,39

fuiftarief

206,08

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

27,48

 

 

Vergaderlokaal

vergadertarief

27,48

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

13,73

 

 

Keuken

vergadertarief

41,21

feesttarief

68,69

fuiftarief

68,69

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

27,48


§2. De Vest

 

vergadertarief

27,48

feesttarief

68,69

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

13,73

§3. Refter gemeentelijke basisschool Schoonbroek  

 

vergadertarief

82,43

feesttarief

164,87

opstellen, afbreken en stockeren materiaal

27,48

 

Vergadertarief: vergadering, cursus en vorming, infoavond, tentoonstelling, repetitie, ledenwerking, ruilbeurs/tweedehandsbeurs...

Feesttarief: podiumgebruik, receptie, cafetariagebruik, quiz, kaartavond, filmvoorstelling, eetdag, ledenfeest, begrafenismaal, commerciële ruilbeurs, afhaaleetdagen, ...

Fuiftarief: fuif, elektronisch versterkt optreden/DJ, vat, private feesten, ...

Artikel 4:     

Dagdelen en gebruikersgroepen

§1. Dagdelen

De dagdelen worden als volgt afgebakend:

  • 08.00 tot 12.30 u
  • 13.00 tot 18.00 u
  • 18.00 tot 06.00 u

§2. Gebruikersgroepen

Tarieven per gebruikersgroep zoals bepaald in het gebruiksreglement

  • Categorie A: kunnen gratis gebruik maken van de infrastructuur
  • Categorie B: betalen 50% van het basistarief
  • Categorie C: betalen 75% van het basistarief
  • Categorie D: betalen 100 % van het basistarief
  • Categorie E: betalen 150 % van het basistarief.