Terug
Gepubliceerd op 04/05/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 27/01/2022 - 20:00

Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - invoeren van een zone 30 te Schoonbroek.

Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
Patrick Geuens, Burgemeester
Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Bie Van der Veken, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Raadsleden
Alois Noyens, Algemeen directeur
Voorgeschiedenis

In Schoonbroek geldt momenteel in volgende straten een zone 30:
- Nonnenstraat, ter hoogte van kleuterschool Spelewei
- Venheidestraat Heislender en Hommelhei, ter hoogte van kleuterschool Spelewei ( achterzijde )
- Schoolstraat, ter hoogte van GBR Schoonbroek

Juridische grond

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het koninklijk besluit van I december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van 14 december 2000, en van de actualisatie hiervan via spoor 3, goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 september 2011.
Het standaardbestek 250.

Feiten en context

De hierna voorziene maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.

Sinds 8 december 2021 is er een nieuw afwegingskader om wegbeheerders te ondersteunen bij het bepalen van de snelheidsregimes in de bebouwde kom. daarin staat de verkeersveiligheid van de actieve weggebruiker centraal. Het kader past daarom in de uitvoering van Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025.

Motivatie

Het wegenis- en rioleringsproject dat momenteel in Retie-Schoonbroek wordt gerealiseerd, nadert zijn eindfase. De vraag stelt zich hoe na deze werken de snelheid aangepakt kan worden en zo de veiligheid voor kinderen en fietsers kan verhogen. Een mogelijke oplossing ligt in het invoeren van een ruime zone 30,  doch rijst hier de vraag hoe groot deze moet zijn. Voorziet men een snelheidsbeperking van 30 km/u  enkel in de kern of eveneens op de zgn. 'ringweg' ( Hofstraat, Hoekstraat, Schoolstraat + Wampstraat/Beekakkers )?

Tijdens een participatiemoment op 12 oktober 2021 werd de mogelijke invoering van een zone 30 aan bewoners van Schoonbroek toegelicht. De (53) aanwezigen werden daarna in groepen verdeeld, waarbij eenieder hun individuele zone 30 kon tekenen en hun verschillende meningen errond konden samenbrengen tot 1 ideale zone 30 per groep. Hierna werden alle voorstellen besproken, wat uiteindelijk resulteerde in 2 mogelijke opties:
- een volledige zone 30 te Schoonbroek, d.w.z. een snelheidsbeperking van 30 km/u in het gebied gelegen tussen gewestweg N123 Retie-Turnhout en de gemeentewegen Hofstraat, Hoekstraat en Schoolstraat ( exclusief deze laatste 3 wegen )
- een volledige zone 30 te Schoonbroek, d.w.z. een snelheidsbeperking van 30 km/u in het gebied gelegen tussen gewestweg N123 Retie-Turnhout en de gemeentewegen Hofstraat, Hoekstraat en Schoolstraat ( inclusief deze laatste 3 wegen ) + Wampstraat en Beekakkers
Hierna kon er door de aanwezigen gestemd worden tussen deze 2 opties. Het merendeel van de aanwezigen ( 64% ) was voorstander om de 'ringweg' + Wampstraat en Beekakkers mee op te nemen in de zone 30, het andere deel ( 36% ) was voorstander om de huidige snelheidsregeling van 50 km/u op de 'ringweg' + Wampstraat en Beekakkers te behouden.

Bewoners van Schoonbroek zijn vooral bezorgd om hun veiligheid en om de veiligheid van de kinderen en fietsers binnen het kerkdorp.

Op 30 november 2021 werd door de gemeentelijke Technische Dienst advies gevraagd aan de Lokale Politie Kempen Noord-Oost inzake de nieuwe verkeersinrichting te Retie-Schoonbroek en het al dan niet opnemen van de 'ringweg' + Wampstraat en Beekakkers in deze zone. Zij haalden hierin volgende aspecten aan:
- de weginfrastructuur in het centrum is nagenoeg overal dezelfde
- één snelheidslimiet is duidelijker voor de weggebruiker
- een lagere snelheid zorgt voor een veiligere verkeersomgeving
- de wijkpost Retie ontvangt vele opmerkingen over het te drukke en te snel rijdende verkeer in Schoonbroek
- in steeds meer gemeenten mag men in het centrum en woonwijken niet sneller dan 30 km/u rijden, niet toevallig op plaatsen waar je als bestuurder de weg deelt met veel fietsers en voetgangers
- bij een zone 30 neemt het snelheidsverschil tussen langzaam en snel verkeer af
- bij 30 km/u heeft de weggebruiker een veel breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden
- er is een kleinere stopafstand bij 30 km/u en bijgevolg grotere overlevingskansen bij aanrijdingen
- er heerst regelmatig een druk landbouwverkeer in het gebied
- een zone 30 kan een ontradend effect hebben op sluiproutes zoals deze naar Arendonk via Den Hoek
- het afwegingskader van de Vlaamse Overheid stelt dat er moet gekeken worden naar het type weg waarover men nadenkt inzake snelheidslimieten. Zo moet men de afweging maken of de straat een verblijfs- of verkeersfunctie heeft. In het eerste geval wordt de publieke ruimte best ingericht op maat van de bewoners en de gebruikers met bij voorkeur een maximumsnelheid van 30 km/u. In de andere straten staat nog steeds verkeersdoorstroming voorop met een maximumsnelheid van 50 km/u en de nodige veilige infrastructuurvoorzieningen voor de zwakke weggebruikers. Deze zijn echter niet aanwezig en deze straten beogen ook geen verkeersdoorstroming als primaire functie.

De lokale politie adviseert derhalve om een volledige zone 30 inclusief de 'ringweg', Wampstraat en Beekakkers in te voeren te Schoonbroek.

BESLUIT

Artikel 1:

Op volgende wegen zal een zone 30 worden ingevoerd:

- Hofstraat
- Hoekstraat
- Schoolstraat ( reeds gedeeltelijk aanwezig )
- Broekstraat
- Beekstraat
- Kabienstraat
- St.-Jobstraat
- Kerkplein
- Pastorijstraat
- Korte Pastorijstraat
- Nonnenstraat ( reeds gedeeltelijk aanwezig )
- Venheidestraat, Heislender en Hommelhei ( reeds aanwezig )
- Middenakkers, Hoogakkers, Slimakkers en Ovenakker
- Hesstraat
- Wampstraat en Beekakkers

Artikel 2:

De bepalingen van Artikel 1 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door het aanbrengen van de verkeerstekens F4a "zone 30" en F4b "einde zone 30" bij het begin en einde van de zone.

Artikel 3:
Dit aanvullend reglement zal ter kennisgeving, via e-mail, overgemaakt worden aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, p/a Koning Albert ll-laan 20 bus 2 te 1000 Brussel, op volgend e-mailadres: aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be

Artikel 4:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
- De Bestendige Deputatie van de provincie Antwerpen
- Dhr. Griffier van de Rechtbank van 1"'" Aanleg te Turnhout
- Dhr. Griffier van de Politierechtbank van Turnhout
- Dhr. Griffier van het Vredegerecht van Mol
- Verkeerstechnische cel van de lokale politiezone Kempen Noord Oost
- Het Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen, Anna Bijnsgebouw 7de verdiep, cel verkeersbeheer, Lange Kievitstraat 111 - 113, bus 41 te 2018 Antwerpen.