Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

do 16/12/2021 - 20:00

Gemeentebelastingen 2022: retributie voor administratieve prestaties.

Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
Patrick Geuens, Burgemeester
Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
Alois Noyens, Algemeen directeur
Juridische grond
  • De ministeriële omzendbrief d.d. 1 december 1998 met betrekking tot openbaarheid van bestuur – retributie voor afschriften van bestuursdocumenten.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41.
Feiten en context

De toeziende overheid heeft er in hun omzendbrieven betreffende het opmaken van de gemeentebegrotingen meermaals op gewezen hebben dat de gemeenten van de begunstigden een retributie moeten eisen voor hun prestaties, zoals degene die vermeld zijn in deze verordening.

Deze belasting wordt jaarlijks geïndexeerd.

Voor de vlotte praktische werking van de betrokken gemeentediensten is aangewezen dat de bedragen bepaald worden op ronde getallen.

BESLUIT

Artikel 1:     

Voor het aanslagjaar 2022 wordt een retributie ingevoerd voor het opzoeken en bezorgen, door het gemeentebestuur, van sommige administratieve inlichtingen, met inbegrip, met name, van het opmaken van sommige algemene statistieken.

Tevens wordt een retributie geheven op het maken van fotokopieën door de gemeentediensten op vraag van de bevolking.

Artikel 2:     

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen die om de inlichting en/of fotokopie vragen.

De retributie wordt niet gevorderd voor de inlichtingen en statistieken die in uitvoering van wetten, decreten, koninklijke besluiten of overheidsverordeningen moeten worden verstrekt aan de gerechtelijke overheden, openbare besturen of de daaraan gelijkgestelde instellingen of aan instellingen van openbaar nut wier activiteiten niet op winst gericht zijn.

Artikel 3:     

De retributie met betrekking tot de te verstrekken inlichtingen, waarbij de gemeenteambtenaar meer dan een uur werk heeft, wordt vastgesteld op 36,60 euro per uur, en wordt ieder onderdeel van een uur, meer dan het eerste, aangerekend als een volledig uur.

De retributie voor het verstrekken van vastgoedinformatie bedraagt 37,40 euro.

De retributie voor het afleveren van fotokopieën bedraagt voor elk af te leveren exemplaar:

-  0,05 euro/A4-blad zwart/wit

-  0,15 euro/A3-blad zwart/wit

-  0,30 euro/A4-blad kleur

-  0,55 euro/A3-blad kleur

- verklaring van wettelijke samenwoonst: 20,68 euro.

- verklaring van beëindiging van  wettelijke samenwoonst: 20,68 euro.

- opmaak/controle/vervolledigen/ versturen dossier aanvraag tot het verkrijgen van de Belgische nationaliteit (wetboek Belg. Nat.): 155,13 euro.

Artikel 4:     

Een bedrag gelijk aan de vermoedelijke retributie zal voorafgaandelijk in bewaring worden gegeven in handen van de gemeenteontvanger of de gemeentelijke aangestelde. Een ontvangstbewijs zal worden afgeleverd.

De retributie wordt eisbaar op het ogenblik dat de dienstverlening is verstrekt.

Bij niet-minnelijke regeling zal de inning ervan gebeuren overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 5:     

De particulieren en privé-instellingen die wensen dat de gevraagde inlichtingen hun per post zouden toegezonden worden, dienen het bedrag der verzendingskosten, behoudens wat de fotokopieën van bestuursdocumenten betreft, vooraf aan de betrokken dienst over te maken.