Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

do 16/12/2021 - 20:00

Promotiefonds 2022: vaststelling van bijdragen van handelszaken gelegen in het centrum van Retie.

Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
Patrick Geuens, Burgemeester
Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
Alois Noyens, Algemeen directeur
Juridische grond
  • Het decreet van 30 mei 2008 houdende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41.
Feiten en context

Gelet op de initiatieven die de gemeente Retie neemt inzake lokale economie en de acties die in het verleden door verschillende handelaars georganiseerd werden;

Overwegende dat de promotionele acties zich vooral toespitsen op het centrumgebied en dus in de eerste plaats vooral de (rechts)personen in het dorpscentrum voordeel halen uit de initiatieven die de gemeente Retie neemt in verband met handelsondersteunende projecten; dat het redelijk is om deze handelszaken te belasten;

Overwegende dat bepaalde sectoren geen voordeel halen uit de specifieke acties voor kernversterkende handel en het dus verantwoord is om deze sectoren vrij te stellen voor de taks:
beoefenaars van een vrij beroep worden niet betrokken bij en halen geen voordeel uit de specifieke acties voor het versterken van de commerciële activiteit van het centrum. Er kan echter met redelijkheid vastgesteld worden dat apothekers een commercieel luik in hun aanbod voorzien en daardoor ondanks hun beroep meer in de kijker staan indien gelegen in de betreffende zone. Bij beoefenaars van een vrij beroep m.u.v. apothekers bestaat het beroep er niet in de consument in het dorpscentrum te bereiken;

Overwegende dat de beoefenaars van sociale dienstverstrekkers (overheidsinstellingen, onderwijsinstellingen, gezondheids- en welzijnszorg, culturele en toeristische instellingen) niet betrokken worden bij en geen voordeel halen uit de specifieke acties voor het versterken van de commerciële activiteit van het centrum. Bij deze dienstverstrekkers bestaat het beroep er niet in de consument in het dorpscentrum te bereiken;

Overwegende dat een vestigingsadres van een aanbod in bijberoep zonder commercieel toegankelijke ruimte niet betrokken wordt en geen voordeel haalt uit de specifieke acties voor het versterken van de commerciële activiteit van het centrum. Bij dit aanbod bestaat het beroep er niet in de consument in het dorpscentrum te bereiken;

Overwegende dat een tijdelijke beperking door grote openbare infrastructuurwerken het effect van het geheel van promotionele acties kan beperken omwille van beperkte toegankelijkheid en het dus redelijk is een vrijstelling te overwegen;

Overwegende dat het masterplan van Retie en een onderzoek van BRO rekening houden met de afbakening van een handelskern en bestaande handel om mobiliteit en parkeerbeleid af te stemmen;

Overwegende dat een opdeling in bijdrage naar oppervlakte van de commerciële ruimte voor een woondorp niet rechtvaardig lijkt; dat een opdeling naar potentieel effect van handelsondersteunende projecten op basis van ligging in het dorpscentrum dit wel doet;

Overwegende dat de commerciële vestigingen iets verder verwijderd van het centrum in mindere mate genieten van de kernversterkende maatregelen; dat het redelijk verantwoord is om drie verschillende tariefzones te bepalen:

De aanloopstraten/hoofdassen (Peperstraat-Turnhoutsebaan, Kerkhofstraat, Kloosterstraat, St.-Martinusstraat, Gildenstraat en Kasteelstraat) naar deze handelskern worden reeds betrokken bij handelsondersteunende projecten. De commerciële vestigingen in deze straten zullen wel in iets beperktere mate mee genieten van de handelsondersteunende maatregelen in de handelskern.
Het dorpscentrum van Retie wordt als geheel mee geprofileerd bij handelsondersteunende projecten en vaart wel bij de aantrekking van de consument.

De commerciële vestigingen in de binnengebieden tussen de aanloopstraten/hoofdassen en de ringweg (Nieuwstraat, St.-Paulusstraat, Pijlstraat) zullen in beperktere mate mee genieten van de handelsondersteunende maatregelen in de handelskern. De Groenstraat-Laarstraat-Hovestraat lijken een logische grens voor de oostelijke afbakening van het dorpscentrum inzake effecten nagestreefd door handelsversterkende projecten voor het binnengebied, maar kunnen nog wel als binnengebied beschouwd worden;

Gelet op de mobiliteitsplanning, het masterplan en de overdracht van de ringweg, die maken dat er best geen structurele handelsversterkende projecten opgezet worden aan deze. ringweg (Nieuwstraat, St.-Paulusstraat, Pijlstraat);

Overwegende dat de ambachtszone De Bempdekens gezien de regelgeving ruimtelijke ordening weinig ruimte biedt voor detailhandel, waardoor structurele handelsversterkende projecten bedoeld in deze overwegingen hier niet van toepassing zijn;

Overwegende dat de gemeente handel in de handelskern wil stimuleren en dat starters bijdragen tot de versterking van deze handelskern;

Deze belasting wordt jaarlijks geïndexeerd als volgt:

 

Basisbedrag 2015 x index september van het jaar voorafgaand aan het belastingjaar

Index september 2014

BESLUIT

Artikel 1:     

Voor het aanslagjaar 2022 wordt een belasting geheven, de handelaarsbijdrage, op elke natuurlijke of rechtspersoon die op 1 januari van het dienstjaar een commerciële vestiging, gelegen binnen de vastgestelde gebiedsomschrijving, uitbaat.        

Een commerciële vestiging omvat handelszaken (klein- en groothandel), ambachten en horecazaken, kantoren met een loketfunctie. Onder deze laatste worden commerciële dienstverstrekkers van financiële, zakelijke en andere diensten begrepen.

 

Artikel 2:     

De belasting is niet verschuldigd:

  • door sociale dienstverleners;
  • ­door de uitbaters van vrije beroepen uitgezonderd apothekers;
  • door de uitbaters van logiesverstrekkende bedrijven die geen bijkomende activiteiten ontwikkelen die open staan voor niet-residenten.
  • ­door de vestiging van natuurlijke personen met handel in bijberoep zonder commerciële ruimte of kantoor met loketfunctie;
  • ­wanneer de natuurlijke of rechtspersoon gedurende het aanslagjaar slechts dertig dagen of minder heeft kunnen uitbaten;
  • ­wanneer de commerciële vestiging meer dan twee maanden hinder ondervindt op het vlak van toegankelijkheid door openbare infrastructuurwerken kan na beoordeling door het college van burgemeester en schepenen een vrijstelling bekomen worden.

 

Artikel 3:     

De belasting wordt berekend op basis van de ligging van de commerciële vestiging:

  • Zone 1: 112,22 EUR
  • Zone 2: 89,78 EUR
  • Zone 3: 56,11 EUR

Artikel 4:     

Het dorpscentrum waarop de belasting van toepassing is wordt opgedeeld in 3 zones:

  • Zone 1
    • de door gemeenteraad vastgelegde handelskern in Retie;
  • Zone 2
    • de hoofdassen/aanrijstraten in het centrum van Retie:
    • Peperstraat-Turnhoutsebaan tot Pijlstraat - Veldenstraat met inbegrip hoekpanden aan marktkant,
    • Kerkhofstraat tot Boesdijkhofstraat - Boesdijk met inbegrip hoekpanden aan marktkant,
    • Kloosterstraat tot Hovenstraat - Laarstraat inbegrip hoekpanden aan marktkant
    • St.-Martinusstraat tot aan Groenstraat - Nieuwstraat inbegrip hoekpanden aan marktkant,
    • Gildenstraat tot aan Nieuwstraat - St -Paulusstraat inbegrip hoekpanden aan marktkant,
    • Kasteelstraat tot aan St.-Paulusstraat-Pijlstraat inbegrip hoekpanden aan marktkant; alle hoekpanden in straten die op deze hoofdassen/aanrijstraten uitkomen;
  • Zone 3
    • het binnengebied tussen de hoofdassen/aanrijstraten zoals vermeld in Zone 2, de handelskern zoals vermeld in Zone 1 en de straten Boesdijkhofstraat, Hovenstraat, Laarstraat, Groenstraat, Nieuwstraat, St.-Paulusstraat, Pijlstraat; De hoekpanden gelegen aan de straten Boesdijkhofstraat, Hovestraat, Laarstraat, Groenstraat, Nieuwstraat, St.-Paulusstraat en Pijlstraat behoren nog wel tot zone 3.

Artikel 5:     

De belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar.

Artikel 6:     

De belastingverordening voorziet in de verplichting van aangifte. De belastingplichtige ontvangt jaarlijks vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat behoorlijk ingevuld en ondertekend, dient teruggestuurd te worden vóór de erin vermelde datum. Zij die geen aangifteformulier ontvangen hebben of belastingplichtig worden na de inzameling van de formulieren zijn niettemin verplicht vóór 31 december van het aanslagjaar spontaan de nodige gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen berekenen.

De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.

De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 15 januari van het jaar volgend op het belastingjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.

Artikel 7:     

Bij gebreke van een aangifte binnen de vastgestelde termijn of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte wordt de belasting ambtshalve gevestigd op basis van gegevens waarover het college van burgemeester en schepenen beschikt.

Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt het college van burgemeester en schepenen de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van die kennisgeving, om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

Artikel 8:     

De overeenkomstig artikel 3 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag, gelijk aan de verschuldigde belasting of, in geval van herhaling, aan het dubbele van het bedrag, onverminderd de verschuldigde belasting en de nalatigheidsintresten.

Het bedrag van deze verhoging wordt ingekohierd.

Artikel 9:     

De belasting wordt ingevorderd bij wege van kohieren, die vastgesteld en uitvoerbaar verklaard worden door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 10:   

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de toezending van het aanslagbiljet.

Artikel 11:   

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag of een belastingverhoging een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet.