Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad dient jaarlijks de tarieven vast te stellen van de retributie voor het gebruik van gemeenschapscentrum Den Dries.
Het is aangewezen dat gebruikers van GC Den Dries, met het oog op een goede financiële planning, zekerheid hebben over de tarieven voor de ganse duur van hun werkingsjaar;
Overwegende dat deze belasting jaarlijks wordt geïndexeerd als volgt:
Basisbedrag 2014 x index september van het jaar voorafgaand aan het belastingsjaar
Index september 2013
De gemeenteraad vindt het aangewezen dat er een onderscheid dient gemaakt te worden tussen erkende verenigingen en andere verenigingen aangezien de eersten aan een aantal kwalitatieve voorwaarden dienen te beantwoorden;
De gemeenteraad vindt het bovendien billijk dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen verenigingen van Retie en buitendorpse verenigingen aangezien de eersten reeds door de gemeentebelasting bijgedragen hebben tot de infrastructuur;
Tot slot acht de gemeenteraad het aangewezen dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen de verenigingen en commerciële organisaties aangezien de eersten een maatschappelijke meerwaarde bijbrengen;
met 11 stemmen voor (Nieuw Retie), 8 stemmen tegen (CD&V) en 2 onthoudingen (NVA)
Artikel 1:
Voor de periode van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022 worden volgende retributies vastgesteld voor het gebruik van de lokalen van Gemeenschapscentrum Den Dries. GC Den Dries omvat volgende gebouwen:
Den Dries, gelegen Kerkhofstraat 37, 2470 Retie
De Vest, gelegen Passtraat 14, 2470 Retie
Refter gemeentelijke basisschool Schoonbroek, Schoolstraat 4, 2470 Retie
Artikel 2:
§1. Er zijn 5 gebruikersgroepen die onder verschillende tarieven vallen. De gevraagde toegangsgelden en de aard van de activiteit spelen een rol in de berekening van de verschillende tarieven.
Categorie A: gemeentelijke diensten en gemeentelijke adviesraden (voor activiteiten die door de adviesraad zelf georganiseerd worden)
Categorie B: Verenigingen met zetel in Retie die erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen.
Categorie C: Verenigingen met zetel in Retie die niet erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen.
Categorie D: Particulieren die in Retie gedomicilieerd zijn.
Categorie E: Commerciële instellingen, niet-Retiese verenigingen en niet-Retiese particulieren.
§2. De terbeschikkingstelling van het lokaal geldt voor de volledige periode van de activiteit. De perioden die eventueel nodig zijn voor het opstellen en het opruimen dienen eveneens gereserveerd te worden en worden aan een aangepast tarief ter beschikking gesteld.
§3. De gebruiker kan gratis over de ruimte waar de tentoonstelling doorgaat beschikken voor vier dagdelen voor de opening van de tentoonstelling, behoudens oudere reserveringen.
§4. Verenigingen kunnen voor eigen optredens in GC Den Dries voor drie repetities (3 dagdelen) gratis beschikken over de ruimte waarin de voorstelling doorgaat, behoudens oudere reserveringen.
§5. De dagdelen waarop de activiteit plaatsvindt, worden ter beschikking gesteld aan het volledige tarief. Aansluitende dagdelen waarop de activiteit niet plaatsvindt, maar waarop het lokaal toch niet toegankelijk is voor andere gebruikers, kunnen ter beschikking gesteld worden aan het tarief voor opstellen en afbreken en stockeren van materiaal.
§6. Gebruikers uit de categorieën A en B kunnen een meervoudige reservering bekomen wanneer ze tussen 15 en 30 juni een aanvraag indienen om ten minste 20 dagdelen gebruik te maken van de lokalen van GC Den Dries voor eenzelfde type activiteit gedurende het volgende werkjaar. In dat geval zal een reductie verleend worden van 25%. Ook wanneer er tijdens het lopende werkjaar nog extra dagdelen gereserveerd worden, zal de gebruiker kunnen genieten van deze 25% reductie. Dagdelen die gebruikt worden voor het opstellen, afbreken of stockeren van materiaal, komen niet in aanmerking voor deze reductie.
Van vrijdagavond tot en met zondagavond kunnen er geen meervoudige reserveringen genomen worden in de lokalen van GC Den Dries. Voor De Vest kunnen er tijdens de weekends wel meervoudige reserveringen genomen worden.
Artikel 3:
Voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022 zullen volgende tarieven per dagdeel gelden:
§1. Lokalen Den Dries
Podiumzaal |
|
vergadertarief |
129,00 |
feesttarief |
257,99 |
fuiftarief |
515,99 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
25,80 |
|
|
Kleine zaal |
|
vergadertarief |
51,60 |
feesttarief |
129,00 |
fuiftarief |
193,50 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
25,80 |
|
|
Vergaderlokaal |
|
vergadertarief |
25,80 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
12,90 |
|
|
Keuken |
|
vergadertarief |
38,70 |
feesttarief |
64,50 |
fuiftarief |
64,50 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
25,80 |
§2. De Vest
|
|
vergadertarief |
25,80 |
feesttarief |
64,50 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
12,90 |
§3. Refter gemeentelijke basisschool Schoonbroek
|
|
vergadertarief |
77,39 |
feesttarief |
154,80 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
25,80 |
Voor de periode van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022 zullen volgende tarieven per dagdeel gelden:
§1. Lokalen Den Dries
Podiumzaal |
|
vergadertarief |
131,95 |
feesttarief |
263,89 |
fuiftarief |
527,78 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
26,39 |
|
|
Kleine zaal |
|
vergadertarief |
52,78 |
feesttarief |
131,95 |
fuiftarief |
197,92 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
26,39 |
|
|
Vergaderlokaal |
|
vergadertarief |
26,39 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
13,19 |
|
|
|
|
Keuken vergadertarief 39,58 feesttarief 65,97 fuiftarief 65,97 opstellen, afbreken en stockeren materiaal 26,39 |
§2. De Vest
|
|
vergadertarief |
26,39 |
feesttarief |
65,97 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
13,19 |
§3. Refter gemeentelijke basisschool Schoonbroek
|
|
vergadertarief |
79,16 |
feesttarief |
158,34 |
opstellen, afbreken en stockeren materiaal |
26,39 |
Vergadertarief: vergadering, cursus en vorming, infoavond, tentoonstelling, repetitie, ledenwerking, ruilbeurs/tweedehandsbeurs, …
Feesttarief: podiumgebruik, receptie, cafetariagebruik, quiz, kaartavond, filmvoorstelling, eetdag, ledenfeest zonder DJ, begrafenismaal, commerciële ruilbeurs, feest zonder DJ (communie / verjaardag / jubileum / trouw / babyborrel / …), …
Fuiftarief: fuif, elektronisch versterkt optreden/DJ, vat, ledenfeest met DJ, feest met DJ (communie / verjaardag / jubileum / trouw / babyborrel / …)
Artikel 4:
Dagdelen en gebruikersgroepen
§1. Dagdelen
De dagdelen worden als volgt afgebakend:
- 08.00 tot 13.00 u
- 13.00 tot 18.00 u
- 18.00 tot 06.00 u
§2. Gebruikersgroepen
Tarieven per gebruikersgroep zoals bepaald in het gebruiksreglement
- Categorie A: kunnen gratis gebruik maken van de infrastructuur
- Categorie B: betalen 50% van het basistarief
- Categorie C: betalen 75% van het basistarief
- Categorie D: betalen 100 % van het basistarief
- Categorie E: betalen 150 % van het basistarief.