Terug
Gepubliceerd op 15/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 09/10/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
Patrick Geuens, burgemeester
Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
Roel Slegers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 09/10/2023 om 20:01.

  • Openbaar

    • Notulen en verslag vorige vergadering - goedkeuring

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      De gemeenteraad keurt de notulen en het verslag van 4 september 2023 goed.

    • Opvolgingsrapportering eerste semester 2023 - kennisname

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Juridische grond

      Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd moet worden aan de gemeenteraad en de OCMW-raad.

      Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beheers- en beleidscyclus wordt verduidelijkt wat er in die rapportering moet staan:

      1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;

      2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;

      3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;

      4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

      Feiten en context

      Volgende rapporten werden opgemaakt:

      • Een rapport beleidsopvolging waarin alle prioritaire actieplannen en alle daaronder vallende acties tussentijds geëvalueerd worden.
      • Een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2)
      • Een aangepaste versie van de financiële risico’s.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      De gemeenteraad neemt kennis van volgende rapporten:

      • Een rapport beleidsopvolging waarin alle prioritaire actieplannen en alle daaronder vallende acties tussentijds geëvalueerd worden.
      • Een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2)
      • Een aangepaste versie van de financiële risico’s
    • Besluit tot toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IOK aangaande “raamovereenkomst full-lease multifunctionele printers” - goedkeuring

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Juridische grond

      Er wordt verwezen naar het Decreet Lokaal Bestuur.

      De gemeente is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.

      De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.

      Feiten en context

      IOK heeft een groepsaankoop aangaande “raamovereenkomst full-lease multifunctionele printers” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het leveren van full-lease multifunctionele printers aan diverse besturen in de Antwerpse Kempen die lid zijn van de intergemeentelijke aankoopdienst van IOK, en dit voor een periode van 72 maanden.

      De voorziene startdatum is 1 november 2023.

      Motivatie

      Op 1 september 2023 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “raamovereenkomst full-lease multifunctionele printers” gegund aan en bij mededeling van 26 september 2023 gesloten met: Konica Minolta Business solutions NV, Berkenlaan 8A-B, 1831 Diegem

      De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.

      Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.

      Financiële gevolgen

      De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 25.500,00 euro exclusief BTW per jaar of 153.000,00 euro voor de periode van 72 maanden / 6 jaar.

      De kosten voor deze opdracht zijn voorzien op verschillende budgetcodes binnen het meerjarenplan, en vallen onder AC000318 – onze medewerkers beschikken over kwalitatief kantoormateriaal.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Artikel 1:

      De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “raamovereenkomst full-lease multifunctionele printers” voor een bedrag van 153.000,00 euro exclusief BTW.

    • Aanpassing reglement rente-arme leningen - goedkeuring

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Voorgeschiedenis

      De gemeenteraad keurde een reglement voor de toekenning van leningen aan jeugdverenigingen voor infrastructuurwerken goed op 7 oktober 2002.

      Juridische grond

      Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 inzake de goedkeuring van het meerjarenplan 2020- 2025.

      Art 40§3 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.

      Feiten en context

      De jeugdverenigingen in Retie vormen al vele jaren de basis voor een sterk en gezond verenigingsleven in de gemeente. Een veilige en duurzame huisvesting voor hen is dan ook onontbeerlijk om de goede werking te blijven waarborgen. Door aan de jeugdverenigingen een lening ter beschikking te stellen voor duurzame infrastructuurwerken faciliteert de gemeente dit. Door deze werkwijze blijft de verantwoordelijkheid ook bij de betreffende vereniging liggen. De formule bewees in het verleden zijn succes.

      Motivatie

      Gemeente Retie heeft in de meerjarenplanning de actie 'Jeugdverenigingen die hun lokaal duurzaam willen renoveren kunnen beroep doen op een rente-arme lening' opgenomen. Het reglement dat deze actie ondersteunt, dateert van 7 oktober 2002. Een heel aantal jeugdverenigingen maakte reeds gebruik van dit reglement en ook naar de toekomst zijn er verscheidene jeugdverenigingen die aangeven er gebruik van te willen maken. Het reglement dient daarom zowel inhoudelijk als naar de voorziene bedragen aan de huidige context aangepast te worden. Voor de aanpassing van de bedragen werd er rekening gehouden met de ABEX-index. Dit is een index die 2 keer per jaar wordt gepubliceerd en de kostprijs van de bouw van gebouwen en privéwoningen weergeeft.

      Financiële gevolgen

      De middelen zullen voorzien moeten worden in een Aanpassing Meerjarenplan als er een aanvraag goedgekeurd wordt. Aangezien het om een lening gaat, staan er ook ontvangsten tegenover en is het op termijn een budget neutrale operatie. Bovendien wordt er 1% intrest betaald door de jeugdvereniging. Hierop moet de gemeente wel roerende voorheffing (30%) betalen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Niels Blockx, Guy Moons, Kato Slegers
      Onthouders: Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Marc Weyns, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 9 onthoudingen
      BESLUIT

      De gemeenteraad keurt het aangepaste reglement rente-arme leningen goed.

      Artikel 1

      Binnen de grenzen van de kredieten voorzien in de meerjarenplanning en de limieten voorzien in dit reglement verleent de gemeente Retie leningen aan jeugdverenigingen volgens de normen en voorwaarden die in dit reglement worden vastgesteld.

      Artikel 2

      Enkel erkende jeugdverenigingen komen in aanmerking voor een rente-arme lening.

      Artikel 3

      Het totaal van de door de gemeente volgens dit reglement ontleende bedrag mag nooit meer bedragen dan 250 000 euro.

      Artikel 4

      De rente–arme leningen kunnen enkel toegestaan worden voor investeringen in onroerende goederen op het grondgebied van de gemeente die noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van de activiteiten die behoren tot de normale werking van de vereniging.

      De ontleende gelden kunnen enkel gebruikt worden voor:

      • De aankoop van gronden en/of gebouwen nodig voor het uitbouwen van de nodige accommodatie
      • Nieuwbouwwerken
      • Werken die fundamentele wijzigingen aanbrengen aan de structuur van een gebouw, noodzakelijk voor de werking of de veiligheid
      • Grondige renovatiewerken, noodzakelijk voor het in stand houden van een gebouw

      Artikel 5

      De gebouwen, waarvan sprake in artikel 4:

      • Zijn noodzakelijk voor de werking van de vereniging;
      • Worden voor minstens 2/3 van de tijd gebruikt door de aanvrager voor eerstelijnswerking of voor kampwerking door erkend jeugdwerk. De kampwerking mag hierbij de eigen eerstelijnswerking niet in het gedrang brengen.

      Artikel 6

      De jeugdvereniging moet hetzij eigenaar zijn van de infrastructuur en de bijhorende grond en eigenaar blijven gedurende de dubbele looptijd van de terugbetalingstermijn, hetzij van een erfpacht of een recht van opstal genieten voor de onroerende infrastructuur minimaal gedurende de dubbele looptijd van de terugbetalingstermijn.

      Artikel 7

      Ten vroegste 5 jaar na de toekenning van een lening kan een nieuwe aanvraag worden ingediend. De vorige lening moet op dat moment volledig terugbetaald zijn.

      Artikel 8

      Het college van burgemeester en schepenen beslist over de volledigheid en ontvankelijkheid van de ingediende aanvragen. Het college van burgemeester en schepenen beslist, na advies van de werkgroep bedoeld in artikel 9, over de toekenning van de lening en het vaststellen van de voorwaarden. Het college van burgemeester is tevens bevoegd  voor het daadwerkelijk afsluiten van de lening.

      Bij toekenning van een rente-arme lening aan een jeugdvereniging, wordt een leningsovereenkomst afgesloten tussen de gemeente Retie en de jeugdvereniging waarbij alle modaliteiten met betrekking tot deze lening worden opgenomen. In deze overeenkomst zal de jeugdvereniging zich ertoe verbinden het ontleende bedrag uitsluitend aan te wenden voor de financiering van de werken of de aankoop zoals beschreven in het goedgekeurde aanvraagdossier.

      Gemeente Retie heeft recht op informatie en financiële controle over de begroting en de rekening van de jeugdvereniging. Gemeente Retie heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de lening te controleren.

      Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de prioriteitsrangorde indien er aanvragen worden ingediend voor een bedrag hoger dan de grensbedragen in dit reglement. De werkgroep bedoeld in artikel 9 zal ook hierover een advies verlenen.

      Artikel 9

      In het kader van dit reglement zal een werkgroep adviserend en controlerend optreden. De werkgroep bestaat uit de algemeen directeur, de financieel directeur, het hoofd van de technische dienst en het diensthoofd vrije tijd. De leden mogen ook zelf vervangers aanduiden voor de werkgroep.

      De werkgroep brengt advies en verslag uit aan het college van burgemeester en schepenen over de ingediende aanvragen, het verloop van de werken en zo nodig gedurende de ganse terugbetalingsperiode van de lening. De werkgroep kan ook adviezen formuleren aan de jeugdvereniging.

      Artikel 10

      Het minimumbedrag dat per dossier kan ontleend worden is  20 000 euro, het maximumbedrag is 150 000 euro.

      Artikel 11

      Het bedrag van de toegekende lening bedraagt maximaal 75% van de geplande investering (bedrag exclusief BTW).

      Artikel 12

      Het aanvraagdossier bevat:

      • Een ondertekende aanvraag;
      • De voorstelling van het project;
      • Een verantwoording van het te lenen bedrag;
      • Een verantwoording van de noodzaak van het project voor de eerstelijnswerking van de vereniging;
      • De statuten van de vereniging;
      • De uitvoeringsplannen;
      • Bewijs van eigendom, recht van opstal of erfpacht ingeval van bouwwerken;
      • Een koopovereenkomst of schattingsverslag bij aankoop van een gebouw
      • Overzicht van eventuele gevraagde of verkregen toelagen;
      • Een financieel verslag en een financieel plan over de werking van de vereniging;
      • Een voorstel van terugbetalingsmodaliteiten, verwerkt in een algemene financiële planning in het kader van het project.

      Artikel 13

      Uitbetalingsmodaliteiten:

      • Bij aankoop van een gebouw wordt het volledige bedrag van de lening ter beschikking gesteld na ondertekening van de leningsovereenkomst en uiterlijk bij het verlijden van de authentieke akte van aankoop. De lening kan enkel uitbetaald worden als de jeugdvereniging de gemeente een kopie bezorgt van de onderhandse akte van aankoop en het ontwerp van notariële akte tot aankoop;
      • Bij renovatie, verbouwingswerken of nieuwbouw wordt een uitbetaling in schijven afgesproken tussen de gemeente en de jeugdvereniging. Deze modaliteiten worden vastgelegd in de leningsovereenkomst. De uitbetalingsperiode mag de termijn van twee jaar niet overschrijden. Voor elke uitbetaling brengt de werkgroep advies uit op basis van de voorgelegde bewijzen van aanwending van de vorige schijven. Een weigering tot uitbetaling wordt binnen de 30 dagen na de aanvraag op gemotiveerde wijze aan de aanvrager meegedeeld. Binnen de 60 dagen na de beëindiging van de werken worden de bewijzen van aanwending van de laatste schijf bezorgd.

      Artikel 14

      Terugbetalingsmodaliteiten:

      • Jaarlijks wordt een bedrag terugbetaald dat minimaal gelijk is aan het totale geleende bedrag gedeeld door de duurtijd van de lening. De afbetalingstermijn en de aflossingstabel worden vastgelegd in de leningsovereenkomst tussen gemeente Retie en de jeugdvereniging.
      • De maximale duurtijd van de lening is 20 jaar;
      • De eerste terugbetaling gebeurt voor 1 november van het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin de laatste schijf werd uitbetaald;
      • De wettelijke intresten worden gerekend bij laattijdige betalingen In geval van niet tijdige-betaling door de jeugdvereniging binnen de 40 dagen na aanmaning bij aangetekende brief wordt het volledige bedrag van de lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de wettelijke intrestvoet. De jeugdvereniging verliest op dat ogenblik haar recht op uitbetaling van de volgende schijven, tot de volledige terugbetaling van het ontleende bedrag vermeerderd met intresten.
      • Indien de vereniging in een bepaald jaar een afwijking van de terugbetaling (verhoging of verlaging van de aflossing) wenst, dient dit gemotiveerd aangevraagd te worden bij het college van burgemeester en schepenen. In geen geval kan de looptijd van de lening meer dan 20 jaar bedragen.

      Artikel 15

      De jeugdvereniging waarborgt tegenover de gemeente de naleving van alle in dit reglement en in de leningsovereenkomst bepaalde modaliteiten en verbintenissen. Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met dit reglement, de leningsovereenkomst of de bijlagen, heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het totale ontleende bedrag, vermeerderd met de wettelijke intrestvoet vanaf de dag van uitbetaling van het geleende bedrag tot gevolg. Daarnaast kunnen nieuwe aanvragen voor leningen door dezelfde vereniging of voor hetzelfde doel worden geweigerd.

      Ingeval van uitbetaling van de lening in schijven, heeft het met de bestemming strijdige gebruik van een eerdere schijf tot gevolg dat de volgende schijf niet wordt uitbetaald, en dit onverminderd de onmiddellijke opeisbaarheid door de gemeente van de eerdere schijven van de lening.

      Artikel 16

      De leningen worden toegestaan mits een jaarlijkse intrest van 1%.

      Artikel 17

      De toegekende leningen worden gewaarborgd door een hypothecaire inschrijving op de gebouwen waarvoor de gelden worden ontleend.

      Artikel 18

      Dit reglement gaat in werking vanaf 9 oktober 2023.

    • Chiro Retie vzw: gebruiksovereenkomst buurtplek Asberg - goedkeuring

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Voorgeschiedenis

      De gemeenteraad keurde op 19 mei 2022 een gebruiksovereenkomst met chiro Retie vzw goed. 

      Feiten en context

      Op 19 mei 2022 keurde de gemeenteraad een gebruiksovereenkomst goed met chiro Retie vzw rond het medegebruik van het perceel aan Asberg. Op dat moment was nog onduidelijk op welke manier chiro Retie de bouw van een nieuw lokaal zou financieren. In de gebruiksovereenkomst werd dan ook verwezen naar de looptijd van mogelijke leningen die chiro Retie vzw zou afsluiten. Ondertussen is er wel duidelijkheid rond de financiering en kan verwacht worden dat de langstlopende lening een maximale looptijd van 20 jaar heeft.

      Motivatie

      De verhoogde bijdrage van de gemeente aan de erfpacht die chiro Retie vzw moet betalen aan de Vereniging van Zuster Franciscanessen van Sint-Jozefdal moet het voor de jeugdvereniging haalbaar maken om nieuwe lokalen te zetten. Om zowel de gemeente als de vereniging duidelijkheid te geven over de financiële situatie en om te vermijden dat de vereniging financieel gestraft zou worden wanneer ze de laatste lening vervroegd zou kunnen terugbetalen, is het aangewezen om in de overeenkomst een duidelijk tijdslijn af te spreken.

      Financiële gevolgen

      De tussenkomst in de erfpachtovereenkomst bedraagt 3 760 EUR (index juni 2021) per jaar van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2042. In de periode vanaf 1 januari 2043 tot het aflopen van de erfpachtovereenkomst op 31 december 2052 bedraagt de bijdrage 568,00 EUR per jaar. Deze bedragen zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder MJP001989 - Erfpacht vergoeding nieuw lokaal Chiro O's Agnes.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Artikel 1

      De gemeenteraad keurt onderstaande gebruiksovereenkomst tussen chiro Retie vzw en gemeente Retie betreffende het gedeeld gebruik van de percelen gelegen Asberg z/n, kadastraal bekend wijk B, nummer 106D P0000 en Hulsche Akkers, wijk B, nummer 106F P0000 goed.

       

      Overeenkomst afgesloten tussen

      enerzijds chiro Retie vzw, Fluiterstraat 3, 2470 Retie, vertegenwoordigd door Cecile van der Sanden, voorzitter, en Tom Dijckmans, penningmeester.

      anderzijds gemeente Retie, vertegenwoordigd door Patrick Geuens, burgemeester, en Roel Slegers, algemeen directeur

      voor de samenwerking rond het gebruik van de percelen gelegen Asberg z/n, kadastraal bekend wijk B, nummer 106D P0000 en Hulsche Akkers, wijk B, nummer 106F P0000. Chiro Retie vzw heeft bovenstaande percelen in erfpacht gekregen van de Vereniging van de Zusters Franciscanessen van Sint-Jozefdal vzw tot 24 januari 2053.

      Artikel 1

      Chiro Retie vzw zal op de terreinen een gebouw optrekken voor de werking van chiromeisjes O’s Agnes. De rest van het terrein wordt door het gemeentebestuur, in overleg met chiro Retie vzw, aangelegd als een groene buurtplek. Het terrein krijgt een openbaar karakter en zal toegankelijk zijn voor derden op de momenten dat er geen reguliere chirowerking plaatsvindt.

      Artikel 2

      Chiro Retie vzw staat in voor het onderhoud van het gebouw en van de directe omgeving van het gebouw. Het onderhoud van de rest van het terrein gebeurt door gemeente Retie.

      Artikel 3

      Gemeente Retie draagt een deel van de erfpacht die chiro Retie vzw verschuldigd is aan de Vereniging van de Zusters Franciscanessen van Sint-Jozefdal vzw. Voor de periode 1 januari 2023 tot 31 december 2042, zijnde de maximale looptijd van de rente-arme lening die de vereniging afsluit bij gemeente Retie, bedraagt de bijdrage in de erfpachtovereenkomst 3 760,00 EUR per jaar (basisindex juni 2021, cfr. erfpachtovereenkomst). Voor de periode vanaf 1 januari 2043 tot het einde van de erfpachtovereenkomst bedraagt de bijdrage 568,00 EUR per jaar. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex. De bijdrage wordt betaald aan chiro Retie vzw.

      Artikel 4

      Deze overeenkomst heeft een looptijd van 30 jaar en eindigt op 31 december 2052. De overeenkomst kan verlengd worden na goedkeuring door beide partijen.

    • Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer: invoeren van eenrichtingsverkeer in de Boogstraat - goedkeuring

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Juridische grond

      De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
      Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      Het koninklijk besluit van I december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
      Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
      Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
      Het gemeentelijk mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van 14 december 2000, en van de actualisatie hiervan via spoor 3, goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 september 2011.
      Het standaardbestek 250.
      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de publicatie- en meldingsplicht.

      Feiten en context

      In zitting van 7 april 2022 keurde het schepencollege een tijdelijke verkeersmaatregel goed ten behoeve van een proefstelling in de omgeving van de kleuterschool te Looiend. De beslissing kaderde in het actieplan 2022-2023 van het project 'Verkeersveilige Schoolomgevingen' om de omgeving van scholen veiliger te maken.

      Een projectgroep stipte per schoolomgeving een aantal concrete actiepunten aan. Een van die acties bestaat er in om de omgeving van de kleuterschool in Looiend veiliger te maken door in het gedeelte van de Boogstraat waarin de kleuterschool gevestigd is, een enkelrichting in te voeren. Fietsers en bromfietsers klasse A hebben wel doorgang in beide richtingen.
      In zitting van 10 februari 2022 keurde het schepencollege de acties 2022-2023 rond verkeersveilige schoolomgevingen goed.

      Alvorens over te gaan tot een definitieve verkeerswijziging werd er een proefopstelling voorzien, welke inging op dinsdag 19 april 2022 en tot op heden nog liep.

      Het lokaal bestuur wenst nu over te gaan tot een definitief karakter. Hiervoor dient een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer door de gemeenteraad te worden goedgekeurd.

      De hierna voorziene maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Artikel 1:

      De gemeenteraad beslist om eenrichtingsverkeer in de Boogstraat, m.n. in het gedeelte waar de kleuterschool gevestigd is, in te voeren. Fiets- en bromfietsverkeer klasse A blijft mogelijk.

      Artikel 2:

      De bepalingen van Artikel 1 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de wettelijk vastgestelde verkeerstekens F19 met onderbord type M5 aan 1 zijde en de verkeerstekens C31a, C31b en C1 met onderbord M3 aan de andere zijde.

      Artikel 3:

      De kosten verbonden aan het plaatsen van de verkeerstekens worden op de openbare wegen gedragen door de gemeente.

      Artikel 4:

      Dit aanvullend reglement zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket voor Lokale Besturen – type document “Reglementen en verordeningen” - aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

      Artikel 5:

      Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:

      • de deputatie van de provincie Antwerpen
      • dhr. griffier van de Rechtbank van 1ste Aanleg te Turnhout
      • dhr. griffier van de Politierechtbank van Turnhout
      • de politiezone Kempen Noord-Oost te Arendonk
      • de wijkpolitie te Retie
      • de brandweer te Geel
      • de Dienst 100
      • gemeentelijke technische dienst
      • bpost regio Geel
    • Bijzonder bestek 'uitvoeren van een service designtraject voor een nieuw dienstverleningsconcept en de infrastructurele vertaling hiervan' - goedkeuring

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Juridische grond

      Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40-41.

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

      Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      Feiten en context

      De dienstverlening van OCMW en gemeente Retie situeert zich nog steeds op 2 locaties (op dezelfde site), ondanks de organisatorische integratie met aangepast organigram. Dit bemoeilijk de interne samenwerking en een integrale dienstverlening naar de burger. Bovendien is ook de bib en de lokale politie op zoek naar een nieuwe locatie en zijn er vragen voor bijkomende vergaderruimtes voor verenigingen. Het huidige gemeentehuis is na 2 verbouwingen (vergroting in 1966, herinrichting in 1992 en uitbreiding in 2004) sowieso toe aan een renovatie en uitbreiding. Bovendien draagt de realisatie van een nieuw/uitgebreid gemeentehuis bij aan de realisatie van actie 4 uit het masterplan Re10 (verhuis gemeentelijke diensten).

      De burger verwacht meer en meer een andere vorm van dienstverlening van gemeentelijke diensten (digitaal, klantgericht, proactief, geïntegreerd).

      De gemeente Retie wil een topwerkgever zijn met aandacht voor nieuwe tendenzen wat betreft werken bij een overheid (flexibel, plaatsonafhankelijk werken).

      Motivatie

      De verwachtingen van de centrale gebruikers van de gemeentelijke dienstverlening (burgers, medewerkers en het politieke niveau) worden via een service design traject centraal gesteld, om via bevraging en co-creatie, te komen tot een aantal nieuwe dienstverleningsprincipes, specifiek voor de gemeente Retie. Door service design in te schakelen komen we tot gedragen oplossingen voor de uitdagingen rond dienstverlening. De dienstverleningsprincipes kunnen naar verschillende facetten van de werking vertaald worden, zoals personeelsbeleid, digitale transformaties of communicatiebeleid.

      In dit bestek wordt, gezien de urgentie rond meer fysiek samenwerken en de opportuniteiten die daar liggen, gevraagd om de nieuwe dienstverleningsprincipes in eerste instantie ruimtelijk te vertalen in maximaal 2 schetsontwerpen, die duidelijk maken welke functies er in een aangepast/uitgebreid gemeentehuis gecombineerd kunnen worden, de ruimtebehoefte per functie en hoe de verschillende functies zich tot elkaar moeten kunnen verhouden (welke diensten in front- en/of backoffice bijvoorbeeld).

      Financiële gevolgen

      De opdracht wordt geraamd op een maximaal bedrag van €60.000 (excl. BTW).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Artikel 1

      De gemeenteraad keurt het bestek 'uitvoeren van een service designtraject voor een nieuw dienstverleningsconcept en de infrastructurele vertaling hiervan' goed.

    • Klacht regeling verkeerslichten kruispunt Sint-Martinusstraat - Groenstraat - kennisname

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Juridische grond

      Omzendbrief KB/ABB 2018 /4 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      Feiten en context

      Op 24 juni 2023 ontving het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) een klacht in verband met de bijstelling van de verkeerslichtenregeling aan het kruispunt Sint-Martinusstraat - Groenstraat. De klacht werd behandeld door het ABB na het opvragen van informatie aan het gemeentebestuur. Het Agentschap Binnenlands Bestuur geeft aan dat de lichtenregeling de bevoegdheid is van het Agentschap Wegen en Verkeer en dat het gemeentebestuur het antwoord van het AWV sneller had moeten delen met de indiener van de klacht.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Artikel 1

      De gemeenteraad neemt kennis van de klachtenprocedure die behandeld werd door het Agentschap Binnenlands Bestuur met betrekking tot de bijstelling van de verkeerslichten aan het kruispunt Sint-Martinusstraat - Groenstraat.

    • ILV BalDeMoRe: Lokale partnerschappen indiening - goedkeuring

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Voorgeschiedenis

      Vanaf 1 januari 2024 start Europa WSE met een nieuwe manier van werken. De middelen voor sociale inclusie worden ingezet via lokale partnerschappen. Deze partnerschappen richten zich op de begeleiding van niet-beroepsinactieven en werkzoekenden met een complexe problematiek. De partnerschappen zullen de doelgroep helpen om, vanuit hun context, gehoord/gezien te worden wat betreft hun uitdagingen om ten volle te participeren in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, qua werk. Deze oproep is een vervolg op de bestaande ESF-projecten rond activering.

      De voorbereiding van de lokale partnerschappen van 2024-2029 gebeurde via het Capacity Building project, een project waarbij Europa WSE in samenwerking met VVSG, VDAB, steden Antwerpen en Gent, het partnerschapsvormingsproces ondersteunt. De voorbije maanden hebben de geselecteerde partners van het lokaal partnerschap, samen met het ondersteuningsteam van capacity building het partnerschap vorm gegeven en een gedragen projectvoorstel uitgewerkt dat een antwoord moet bieden op de lokale noden.

      In voorbereiding tot de effectieve opstart van het project op 1 januari 2024 wordt er nog een partnerschapsovereenkomst met de betrokken partners opgemaakt om de samenwerkingsafspraken en financiële afspraken vast te leggen, die nog ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal voorgelegd worden.

      Principiële goedkeuring  CBS op 28/09/23 met als referentie CBS/2023/1183.

      Juridische grond
      • Artikelen 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur
      • Oproepfiche 64 Lokale partnerschappen voor de duurzame participatie op de arbeidsmarkt van personen met een complexe multiproblematiek - Europa WSE
      Feiten en context

      Europa WSE (Werk en Sociale Economie) wil met de oproep 'Lokale partnerschappen voor duurzame arbeidsmarktdeelname van mensen met complexe problemen' samenwerkingen tot stand brengen tussen VDAB, lokale overheden en andere relevante dienstverleners. Het doel is om op een duurzame en dynamische manier te reageren op de uiteenlopende behoeften en vragen van mensen met complexe problemen, om hen te helpen bij het vinden van werk.

      Met deze oproep wil Europa WSE bijdragen aan de doelstelling om versneld en versterkt toe te werken naar een werkzaamheidsgraad van 80%. Het realiseren van een hogere werkzaamheidsgraad is niet enkel noodzakelijk om een antwoord te kunnen bieden op de vele openstaande vacatures en het garanderen van onze groei en welvaart, het is tevens en vooral ook een sociaal objectief. Het hebben van een job is een belangrijke hefboom om ten volle te kunnen participeren in de samenleving.

      Het project kan gezien worden als een verlenging van het huidige project 'de werkcoachen 2' waarin we kwetsbare burgers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt outreachend en aanklampend ondersteunen in hun activeringstraject. In elk OCMW van Baldemore zijn er via dit project activeringsbegeleiders tewerkgesteld. In het nieuwe project lokale partnerschappen zal er rond dezelfde doelstelling en met dezelfde kwetsbare doelgroep gewerkt worden. Het partnerschap bestaat uit de lokale besturen van Balen, Dessel, Mol en Retie, VDAB (verplichte partner) en Emino (gespecialiseerd in traject- en loopbaanbegeleiding van kwetsbare doelgroepen en heel wat expertise in de werkgeversbenadering). Daarnaast zijn CGG Kempen, CAW de Kempen en Ligo Kempen nauw betrokken bij de uitwerking omdat we hun expertise zeker nodig hebben in de begeleidingen.

      De lokale partnerschappen starten hun werking tussen 1 januari 2024 en uiterlijk 1 oktober 2024 en hebben een looptijd van maximaal 6 jaar met als uiterlijke einddatum 31 december 2029.  Het bijgevoegd projectvoorstel werd de voorbije maanden uitgewerkt door de partners, ondersteund door het ondersteuningsteam capacity building.
      In voorbereiding tot de effectieve opstart van het project op 1 januari 2024 wordt er nog een partnerschapsovereenkomst met de betrokken partners opgemaakt om de samenwerkingsafspraken en financiële afspraken vast te leggen, die nog ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal voorgelegd worden.

      Motivatie

      Het project is een vervolg op het lopende ESF-project 'werkcoachen 2' rond outreach en activering, waarmee de voorbije jaren al heel wat positieve resultaten behaald werden. Dit project geeft de mogelijkheid om de werking gedeeltelijk verder te zetten.

      Financiële gevolgen

      Met de middelen van de lokale partnerschappen kan elk OCMW activeringsbegeleider(s) inzetten(loonkosten). Cofinanciering wordt voorzien door inzet van de regisseur lokale sociale economie.  Baldemore voor de coördinatie en door inzet van activeringsbegeleiders gefinancierd door Plan Samenleven.

      Bedrag € 150 000 voor de 4 lokale besturen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      De gemeenteraad geeft principiële goedkeuring voor indiening van het projectvoorstel door de gemeente Mol als promotor namens ILV Baldemore.

    • Stuifzand: jaarrekening en jaarverslag 2022 - goedkeuring

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Juridische grond

      Artikel 404 §5 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Feiten en context

      Het intergemeentelijk samenwerkingsverband projectvereniging Stuifzand legt de jaarrekening 2022, het verslag van de accountant en de werkingsverslagen van de deelwerkingen erfgoedcel, intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst en bovenlokaal cultuurbeleid voor aan de gemeenteraad. 

      Motivatie

      Het verslag van de bedrijfsrevisor vermeldt dat er geen onjuistheden of belangrijke afwijkingen vastgesteld werden in het jaarverslag. Op inhoudelijk vlak heeft de projectvereniging een groot deel van de voorgenomen acties gerealiseerd. Voor acties die niet uitgevoerd werden, werd een motivering opgenomen in het activiteitenverslag. Deze acties worden waar mogelijk herpland in de lopende beleidsperiode.

      Financiële gevolgen

      Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Artikel 1

      De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het activiteitenverslag van projectvereniging Stuifzand voor 2022 goed.

    • Kempische Heerd nv: buitengewone algemene vergadering van 24 oktober 2023 - goedkeuring

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, voorzitter
      Patrick Geuens, burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, raadsleden
      Roel Slegers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bie Van der Veken, raadslid
      Voorgeschiedenis

      De gemeente Retie is aandeelhouder van de kredietvennootschap Kempische Heerd nv.

       

      Besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2019 betreffende de aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Kempische Heerd nv:

        • Margriet Blockx als volmachtdrager van de gemeente voor alle gewone en buitengewone zittingen van de algemene vergadering;
        • Lut Hermans als plaatsvervangend volmachtdrager van de gemeente voor alle gewone en buitengewone zittingen van de algemene vergadering.
      Juridische grond

      Besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2019 betreffende de aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Kempische Heerd nv.

      Feiten en context

      De gemeente werd per aangetekend schrijven d.d. 12 september 2023 uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van 24 oktober 2023.

       

      Aan de agenda van deze buitengewone algemene vergadering staan volgende punten:

      1. Beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen inzake de naamloze vennootschap
      2. Aanneming van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
      3. Volmacht aan de notaris voor de coördinatie van de statuten
      Publieke stemming
      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens, Roel Slegers
      Voorstanders: Karolien Adriaensen, Patrick Geuens, Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Werner Mertens, Paul Stessens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Artikel 1

      De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Kempische Heerd nv van 24 oktober 2023 en hecht goedkeuring aan de vooropgestelde agenda.

      Artikel 2

      De gemeenteraad beslist om Margriet Blockx, aangesteld als volmachtdrager van de gemeente voor alle gewone en buitengewone vergaderingen van Kempische Heerd nv, af te vaardigen voor deze buitengewone algemene vergadering.

      Artikel 3

      De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de kennisgeving hiervan aan Kempische Heerd nv.

De voorzitter sluit de zitting op 09/10/2023 om 20:24.

Aldus beslist in zitting, de datum als voormeld.

Namens de gemeenteraad,

Namens gemeenteraad,

Roel Slegers
algemeen directeur

Karolien Adriaensen
voorzitter