Terug
Gepubliceerd op 24/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 02/09/2021 - 20:00 Refter gemeentelijke basisschool
Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
Patrick Geuens, Burgemeester
Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
Alois Noyens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
  • Openbaar

    • Kennisname ontslag gemeenteraadslid.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      BESLUIT

      De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer Toon Cools als gemeenteraadslid.

      Toon Cools zetelt in de Retiese gemeenteraad sedert 2 januari 2019. De gemeenteraad dankt Toon Cools uitdrukkelijk voor zijn inzet als lid van de Retiese gemeenteraad.

    • Installatie van een opvolgend gemeenteraadslid.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      De heer Toon Cools nam ontslag als lid van de Retiese gemeenteraad. 

      Feiten en context

      Als gevolg hiervan komt mevrouw Mia Lenaerts, derde en eerst beschikbare opvolger van de lijst nr. 3 CD&V, waartoe het te vervangen raadslid behoorde in aanmerking komt voor de opvolging.

      De voorzitter heeft de geloofsbrieven van voornoemde opvolger onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat zij nog steeds voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, hetzij wegens uitoefening van een ambt, hetzij wegens bloed- of aanverwantschap.

      Het bewijs is geleverd dat de voornoemde opvolger voldoet aan de verkiesbaarheidsvereisten zoals bepaald in artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet.

      BESLUIT

      Artikel 1: Mevrouw Mia Lenaerts,  geboren te Turnhout op 8 januari 1960, wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan zij voldoet als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".

      Artikel 2: Mia Lenaerts wordt tot gemeenteraadslid - titularis aangesteld. Zij zal het mandaat van Toon Cools voleindigen.

      Artikel 3: Mia Lenaerts zal als laatste voorkomen op de ranglijst van de gemeenteraadsleden.

    • Notulen en verslag vorige vergadering.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      BESLUIT

      De gemeenteraad keurt de notulen en het verslag van de vorige vergadering goed.

    • Kerkfabriek Sint-Job: budgetwijziging 2021.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      Op 19 juni 2021 keurde de kerkraad Sint-Job de budgetwijziging 2021 goed.

      Bij de investeringsontvangsten werd een bedrag van € 30 624,63 voorzien (uit kasbons). Bij de investeringsuitgaven werd hetzelfde bedrag voorzien.

      Het Bisdom Antwerpen verleende een gunstig advies op 23 juni 2021. 

      Juridische grond

      Het decreet lokaal bestuur.

      Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest, inzonderheid artikel 47 en 48.

      Feiten en context

      Het budget kadert in het meerjarenplan van de kerkfabriek.

      BESLUIT

      Artikel 1:     

      De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van kerkfabriek Sint-Job.

    • Kerkfabriek Sint-Job: budget 2022.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      Op 19 juni 2021 keurde de kerkraad Sint-Job zijn budget 2022 goed.

      Het Bisdom Antwerpen verleende een gunstig advies op 23 juni 2021. 

      Juridische grond

      Het decreet lokaal bestuur.

      Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest, inzonderheid artikel 47 en 48.

      Feiten en context

      Het budget kadert in het meerjarenplan van de kerkfabriek.

      BESLUIT

      Artikel 1:     

      De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van kerkfabriek Sint-Job.

    • Kerkfabriek Sint-Martinus: budget 2022.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      Op 14 juni 2021 keurde de kerkraad Sint-Martinus zijn budget 2022 goed.

      Het Bisdom Antwerpen verleende een gunstig advies op 23 juni 2021.

      Juridische grond

      Het decreet lokaal bestuur.

      Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest, inzonderheid artikel 47 en 48.

      Feiten en context

      Het budget kadert in het meerjarenplan van de kerkfabriek.

      BESLUIT

      Artikel 1:     

      De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van kerkfabriek Sint-Martinus.

    • Eigendommen: verwerving wachtbekkens in Veldenstraat

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      Met het oog op de ontwikkeling van het bedrijventerrein werden twee percelen voorbehouden voor het uitvoeren van infrastructuurwerken (wachtbekkens). Het betreft wachtbekkens die respectievelijk werden gerealiseerd in functie van de aanleg van rioleringen in Oude Arendonksebaan en Europalaan en in functie van de uitbreiding van de ambachtelijke zone.

      Juridische grond
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • De ontwerpakte van aankoop, opgemaakt door Marc Luyckx, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
      Feiten en context

      Bij het ontwerp van de bedrijventerreinen langs de Veldenstraat werden op twee percelen wachtbekkens voorzien.

      Motivatie

      Het is aangewezen dat het beheer van de wachtbekkens de gemeente toekomt. Daarom dient de gemeente de percelen waarop de wachtbekkens gelegen zijn, te verwerven.

      Financiële gevolgen

      De kosten voor deze aankoop bedragen € 142 450,00.

      BESLUIT

      Artikel 1:     
      Het gemeentebestuur zal voor openbaar nut volgende onroerende goederen verwerven van de Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen mits de prijs van 142 450,00 euro:

      -      Een perceel, 20 a 35 ca groot,  zoals weergegeven op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Luc Bisschops op 14.3.2019 in bijlage (lot 2) mits de prijs van 142 450,00 euro.

      -      Een perceel, 71 a 2 ca groot, zoals weergegeven op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Lieven Mentens op 13.4.2021 (lot A), kosteloos.

       

      Artikel 2:     
      De verwerving geschiedt onder de voorwaarden vermeld in bijgaand ontwerp van authentieke akte. De kosten van deze akte zijn voor rekening van het gemeentebestuur.

    • Natuurpunt: Toekenning tussenkomst in aankoopprijs percelen grond Beverdonkse Heide en Beverdonk.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      In het verleden heeft de gemeente al verschillende keren een toelage van 10% van de aankoopprijs verleend aan Natuurpunt voor de aankoop van natuurgronden.

      Feiten en context

      Natuurpunt heeft in de loop van het jaar volgende percelen grond kunnen verwerven:

      twee op de Beverdonkse Heide

      -          Perceel H167D2, groot 9 a 57 ca, voor 2000 EUR;

      -          Perceel H176E8, groot 21 a 67 ca, voor 5000 EUR;

      één op de Beverdonk

      -          Perceel H33A, groot 53 a 80 ca, voor 11.000 EUR;

      samen goed voor 85 a 04 ca, voor 18.000 EUR.

      Aan de gemeente wordt een tussenkomst van 10% in de aankoopprijs gevraagd, hetzij een bedrag van 1.800,00 euro.

      Motivatie

      De percelen zijn volgens het gewestplan gelegen in het natuurgebied.

      Natuurpunt zal voor deze percelen een erkenning als natuurreservaat aanvragen.

      De aanvraag kadert in  de Actie: AC000061: We ondersteunen natuurverenigingen bij de aankoop van natuurdomeinen van het meerjarenplan 2020 -2025.

      Financiële gevolgen

      De nodige kredieten kunnen voorzien worden bij een eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.

      BESLUIT

      Artikel 1:

      De gemeenteraad beslist aan Natuurpunt een aankooptoelage te verlenen van 10% op de aankoopprijs, hetzij in totaal 1.800 euro voor het aankopen van 3 percelen natuurgrond in Beverdonk en Beverdonkse Heide.

    • Consessievoorwaarden exploitatie cafetaria Sporthal Boesdijkhof. Addendum gebruik vergaderzalen

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      De concessievoorwaarden voor de exploitatie van de cafetaria van sporthal Boesdijkhof zijn door de gemeenteraad van 8 november 2011 vast gelegd.

      Feiten en context

      In het uitbreidingsdossier van sporthal Boesdijkhof is vergaderaccommodatie voorzien. Een modulaire zaal, deelbaar door 2 die bereikbaar is via de cafetaria. De gebruiksmodaliteiten hiervan dienen vastgelegd te worden.

      Een addendum bij de bestaande concessievoorwaarden is wenselijk. Het voorstel van addendum werd op 10 augustus door de sportdienst met de cafetariauitbater besproken. Deze gaat akkoord met het voorstel. Het onderhoud van de ramen is moeilijk voor de uitbater.

      De sportdienst stelt voor het onderhoud van de ramen te laten uitvoeren door de zaalwacht tot het einde van de concessieovereenkomst op 31 mei 2022.

      BESLUIT

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt het addendum voor de exploitatie van de cafetaria van sporthal Boesdijkhof betreffende het gebruik van de vergaderzalen van  de sporthal goed.

      Sporthal Boesdijkhof. Addendum gebruik vergaderzalen. 

      De vergaderzalen worden aanzien als een uitbreiding van de cafetaria en worden beheerd, uitgebaat en onderhouden (uitgezonderd de ramen) door de concessiehouder. De concessiehouder krijgt toegang tot het reservatieprogramma. 

      De vergaderzalen kunnen gratis gebruikt worden volgens volgende prioriteitsregeling:

      1. Gebruik door administratie en scheidsrechters tijdens competities
      2. Vergaderingen extern
      3. Vergaderingen intern
      4. Publieke ruimte om wedstrijden te volgen op terrein 4 en 5
      5. Bijkomende verbruiksruimte cafetaria

      Gemeentelijke diensten kunnen te allen tijde gebruik maken van de vergaderlokalen na reservatie.

      Artikel 2: Huidige regeling kan beschouwd worden als een proefperiode tot op het ogenblik dat een nieuwe concessieovereenkomst wordt uitgeschreven.

    • Intrekking beheersoverdracht bij Iveka voor de activiteit Fluvius GIS

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende de uitbreiding van de aansluiting bij Iveka voor de activiteit Fluvius Gis.

      Juridische grond

      Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking.

      Feiten en context

      De gemeente Retie is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Iveka.

      Iveka doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.

      Gelet op de statuten van Iveka waarbij in het voorwerp expliciet vermeld wordt dat ze bevoegd is voor “het ter beschikking stellen aan de deelnemende gemeenten, die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, in het kader van een geografisch informatiesysteem (GIS), van basis- en themakaarten, waarvan de gegevens inzake topografie, cartografie en geografie betrekking hebben op wat zich boven, op en onder het openbaar en/of privé-domein bevindt, met inbegrip van koppelingen met andere databronnen”.

      Gelet op het aanbod dat Iveka heeft gecreëerd voor haar deelnemers, m.n. Fluvius GIS, bestaande uit het aanbieden van een geografisch informatiesysteem (GIS). Het Fluvius GIS aanbod heeft o.a. betrekking op de uitbouw en het beheer van een geografisch informatiesysteem waarbij Iveka zal instaan voor de investering en het onderhoud van verschillende themakaarten; het aanbieden van de functionele toepassing met aanbod van de wettelijk verplichte modules en eventuele bijkomende modules op vraag van de gemeente; operationele ondersteuning en het voorzien in een opleiding voor het gebruik van de toepassing.

      Gelet op het artikel 11 van het reglement Fluvius GIS, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Iveka op 18 juni 2019, waarin voorzien wordt dat de Fluvius GIS-dienstverlening een einde zal nemen in geval van herroeping van de beheersoverdracht door de deelnemer mits de statuten van de netbeheerder in deze mogelijkheid voorzien.

      Ingevolge de statutenwijzigingen d.d. 11 december 2020 werd de herroepbaarheid van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS opgenomen in artikel 9 punt 9 van de statuten van Iveka.

      Ingevolge het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Iveka, werd beslist om de activiteit Fluvius GIS niet langer als kerntaak te weerhouden.  Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius GIS te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden.  

      De gemeente is van oordeel dat de GIS-activiteit een volwaardige activiteit betreft en wenst de GIS-activiteit tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen in het GIS-landschap die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking van het geografisch informatiesysteem en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader. De gemeente is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn.

      Gelet op bovenstaande visie van Fluvius op de afbouw van de niet-kerntaken en gelet op bovenvermelde visie van de gemeente over de invulling van de GIS activiteit, wordt voorgesteld om haar beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS te herroepen. 

      Overwegende dat de gemeente de Raad van Bestuur van Iveka verzoekt om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 ter aanvaarding te agenderen op de ek. Algemene Vergadering.   

      BESLUIT

      Artikel 1:
      Zijn goedkeuring te hechten aan de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius GIS activiteit en bijgevolg aan de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 van de gemeente Retie bij de opdrachthoudende vereniging Iveka voor de activiteit Fluvius GIS en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten.

      Artikel 2:
      De opdrachthoudende vereniging Iveka te verzoeken de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen aan de eerstvolgende Algemene Vergadering.

      Artikel 3:
      Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Gemeentelijke administratieve sancties: samenwerkingsovereenkomst met stad Turnhout - goedkeuring.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      De gemeenteraad keurde op 23.2.2016 de hernieuwing goed van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Turnhout en de gemeenten die deel uitmaken van de politiezone Kempen Noord Oost in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering met betrekking tot de jeugdcriminaliteit.

      Juridische grond
      • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Koninklijk Besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en de modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Ministerieel Besluit van 27 november 2020 houdende de toekenning van een toelage aan Stad Turnhout voor het begeleiden van de GAS-bemiddeling;
      • Collegebesluit Stad Turnhout van 18 februari 2021 betreffende de subsidieaanvraag voor het begeleiden van de GAS-bemiddeling voor het kalenderjaar 2021 in het arrondissement Turnhout;
      Feiten en context

      Op 28 april 2006 besliste de federale ministerraad om 33 bemiddelaars aan te stellen voor de begeleiding van de bemiddelingsprocedure zoals voorzien in de wetgeving betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

      Bij besluit van 9 maart 2007 kende de Minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansenbeleid voor de eerste maal aan Stad Turnhout een toelage toe voor de aanstelling van een voltijds bemiddelaar en dit voor de periode van één jaar.

      Voor het kalenderjaar 2021 wordt vanuit de federale overheid wederom een subsidie, ten bedrage van 53.600€, in het vooruitzicht gesteld. Artikel 4 van deze subsidieovereenkomst bepaalt dat Stad Turnhout partnerships dient aan te gaan met de steden en gemeenten in het arrondissement Turnhout, die van de dienstverlening van de bemiddelingsambtenaar gebruik wensen te maken.

      Motivatie

      Artikel 11 lid 1 van de huidige samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten die zijn toegetreden tot het Bureau GAS bepaalt dat de (eventuele) meerkost bovenop de subsidie van 53.600€ wordt verdeeld onder alle deelnemende gemeenten en dit op basis van het bevolkingsaantal (gegevens Statbel per 1 januari van ieder jaar).

      Om ervoor te zorgen dat er voor iedere deelnemende gemeente een evenwichtige kostenafrekening kan worden gemaakt – die een eerlijkere weerspiegeling vormt van de daadwerkelijke tijdsbesteding per dossier – wordt artikel 11 lid 1 als volgt aangepast: “De vernoemde steden en gemeenten verbinden zich ertoe samen de (eventuele) meerkost bovenop de subsidie voor hun rekening te nemen. Deze meerkost wordt proportioneel verdeeld tussen de deelnemende gemeenten en dit op basis van het aantal behandelde bemiddelingsdossiers per gemeente in het betreffende kalenderjaar in verhouding tot het totaal aantal bemiddelingsdossiers.”

      BESLUIT

      De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Turnhout en de partnergemeenten betreffende de GAS-bemiddeling, waarin een aanpassing van de kostenafrekening werd opgenomen.

    • Aankoopprocedure - goedkeuring nieuwe aankoopprocedure en aanpassing drempelbedragen

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      Het schepencollege heeft de procedure reeds eerder besproken en advies gegeven tijdens de zitting van 01 december 2020.

      De procedure werd besproken tijdens de diensthoofdenvergadering van 14 juni 2021.

      Een aangepast voorstel werd voorgelegd aan het schepencollege dd. 29 juni 2021. Hierin werd opdracht gegeven de aankoopprocedure voor te leggen aan de gemeenteraad. 

      Juridische grond

      Het decreet lokaal bestuur artikel 41 en artikel 56 §3 gaande over de bevoegdheden van de gemeenteraad en het schepencollege inzake overheidsopdrachten.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      Feiten en context

      Binnen de wetgeving overheidsopdrachten zijn er verschillende procedures die gevolgd kunnen en moeten worden bij de aankoop of aanstelling van werken, diensten of materialen.

      Momenteel is hier binnen de gemeente geen gestroomlijnde procedure beschikbaar. Hierdoor verlopen niet alle aankopen of aanstellingen conform de geldende wetgeving.

      De gemeentelijke diensten hebben een projectgroep opgericht. Deze projectgroep heeft een aankoopprocedure opgesteld en wenst deze voor te leggen aan de gemeenteraad.

      Motivatie

      De voorgestelde aankoopprocedure gaat uit van een aantal aangepaste bedragen ifv het voorleggen van de goedkeuring lastvoorwaarden en gunnen aan het schepencollege en gemeenteraad.

      Momenteel dient er vanaf een aankoop van € 2.500 euro excl. Btw een visum aangevraagd en verkregen worden bij de Financieel Directeur. De goedkeuring van de lastvoorwaarden bij exploitatiebudgetten is een bevoegdheid van het schepencollege. Voor investeringen geldt deze bevoegdheid tot € 8.500 excl. Btw. Alle investeringsopdrachten boven deze drempel vallen onder de bevoegdheid van de gemeenteraad. Ook meerjarencontracten dienen voorgelegd te worden aan de gemeenteraad, ongeacht het ramingsbedrag.

      Ifv de huidige procedure wordt volgende wijziging voorzien:

      Het bedrag voor een visumaanvraag blijft ongewijzigd en dus op 2.500 euro excl. Btw.

      De goedkeuring van de lastvoorwaarden op een exploitatiebudget blijft ongewijzigd en dus een bevoegdheid van het schepencollege.

      Voor een aankoop / opdracht op een investeringsbudget trekken we dit bedrag graag op naar € 15.000 euro excl. btw.

      Alsook voor een meerjarencontract, hierbij geldt dat de totale raming (alle jaren samengeteld) vanaf 15.000 euro excl. btw dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad. Een meerjarencontract met een raming lager dan 15.000 euro excl. btw zal dus niet meer voorgelegd worden aan de gemeenteraad. Deze bevoegdheid wordt overgedragen aan het schepencollege. 

      Om de aankopen te stroomlijnen en voor elke medewerker duidelijk te maken, hebben de gemeentelijke diensten een aankoopprocedure opgesteld.

      De procedure gaat uit van een aantal drempelbedragen nl. € 250 - € 2.500 - € 15.000 euro excl. btw. Op basis van de raming en het beschikbare (soort) budget hangen aan deze bedragen bepaalde acties.

      ≤ 250 euro -- aankoop via bestelbonnenboekje (roze bon)

      250 euro ≤ 2.500 euro -- aankoop via bestelbon na opvragen van 3 prijzen. Procedure Aanvaarde Factuur. De bestelbon wordt aangemaakt in Mercurius en eerst via het schepencollege goedgekeurd alvorens de vastlegging kan gebeuren. Uitzondering hierop zijn hoogdringendheid en bestelbonnen ifv uitvoering van lopende onderhoudscontracten.

      2.500 euro ≤ 15.000 euro -- aankoop eerst te bespreken met de deskundige Technische Dienst - Overheidsopdrachten ifv correcte procedure. Visum vereist! Goedkeuring lastvoorwaarden en gunning door schepencollege, ongeacht het over een exploitatie- of investeringsbudget gaat.

      ≥ 15.000 euro -- aankoop door deskundige Technische Dienst - Overheidsopdrachten. Visum vereist! Goedkeuring lastvoorwaarden en gunning door schepencollege voor een exploitatiebudget. Bij investering moet de goedkeuring lastvoorwaarden via Gemeenteraad, gunning door schepencollege. 

      Raamcontracten en groepsaankopen dienen nog steeds voorgelegd te worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring. Na de goedkeuring worden dezelfde drempelbedragen gehanteerd ifv de goedkeuring van de aankoop:

      ≤ 2.500 euro: via een bestelbon en de goedkeuring van deze bon door het schepencollege. 

      2.500 euro ≤ 15.000 euro: visum vereist en de goedkeuring van deze aankoop voor te leggen aan het schepencollege. 

      ≥ 15.000 euro: aankoop op een exploitatiebudget is voor te leggen aan het schepencollege, een aankoop op een investeringsbudget is voor te leggen aan de gemeenteraad en schepencollege. Visum is vereist. 

      De volledige uitgeschreven procedure is opgenomen in de bijlage van dit agendapunt.

      BESLUIT

      Met 17 stemmen voor (Nieuw Retie en CD&V) en 2 onthoudingen (NVA)

      Artikel 1:

      De gaat akkoord met de aanpassing van de huidige drempelwaarden:

      - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze voor een aankoop of meerjarencontract zijn vanaf 15.000 euro excl. btw, op een investeringsbudget, voor te leggen aan de gemeenteraad. 

      Artikel 2:

      De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aankoopprocedure.

      Artikel 3:

      Eerder gemaakte afspraken voor aankopen door de gemeentelijke basisschool blijven behouden.

    • ELZ Baldemore: aanduiding afgevaardigde zorgraad

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Juridische grond

      Decreet lokaal bestuur van  22 december 2017.

      Feiten en context

      Mevrouw Margriet Blockx was voor onze gemeente afgevaardigde in de zorgraad van ELZ Baldemore. Zij heeft evenwel te kennen gegeven te willen afzien van deze opdracht. Er dient derhalve een nieuwe afgevaardigde te worden aangeduid.

      De raad gaat hiertoe over tot een geheime stemming.

      BESLUIT

      Na stemming die volgende uitslag geeft:

      - Lut Hermans: 11 stemmen.

      - Bie Van der Veken: 8 stemmen.

      Artikel 1: Mevrouw Lut Hermans aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde in de zorgraad van ELZ Baldemore in vervanging van mevrouw Margriet Blockx.

    • De Ark: voordracht lid toewijzingscomité.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      De gemeente Retie is aandeelhouder van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ark.

      Juridische grond

      Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 34 en 41, 2e lid, 4°.

      De statuten van De Ark.

      Feiten en context

      Mevrouw Margriet Blockx werd ingevolge eerdere voordracht aangesteld als lid van het toewijzingscomité van De Ark. Zij heeft aangegeven te willen afzien van deze opdracht.

      Derhalve dient een nieuw lid van het toewijzingscomité te worden voorgedragen.

      De raad gaat derhalve over tot geheime stemming in openbare zitting.

      BESLUIT

      Na stemming die de volgende uitslag geeft:

      - Lut Hermans: 11 stemmen

      - Marc Weyns: 6 stemmen

      - Kristel Pelckmans: 2 stemmen.

      Artikel 1: Mevrouw Lut Hermans voor te dragen als lid van het toewijzingscomité van De Ark, in vervanging van mevrouw Margriet Blockx.

    • Kempenforum: aanduiding gemeentelijk afgevaardigde.

      Aanwezig: Karolien Adriaensen, Voorzitter
      Patrick Geuens, Burgemeester
      Koen Claessens, Fonny Matthijs, Natalie Adriaensen, Luc Janssens, Lut Hermans, Schepenen
      Margriet Blockx, Dirk Smets, Guy Vanherck, Griet Bastiaansen, Kristel Pelckmans, Thomas Wynants, Niels Blockx, Marc Weyns, Guy Moons, Kato Slegers, Kurt Keersmaekers, Mia Lenaerts, Raadsleden
      Alois Noyens, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Cato Hooyberghs, Bie Van der Veken, Raadsleden
      Voorgeschiedenis

      Toerisme Provincie Antwerpen werd vorige legislatuur (2016) omgevormd van een vzw naar een Autonoom Provinciaal Bedrijf (APB). Deze APB stuurt samen met het provinciebestuur het provinciale toeristisch beleid van de Kempen aan. Het regionale toerismebeleid maken we samen. Binnen apb TPA hebben we hiervoor een toeristisch team Kempen dat vanuit Turnhout werkt.

      De lokale besturen vaardigden in het verleden o.a. hun schepen van toerisme af in de vzw TPA. Om de betrokkenheid van lokale besturen van de Kempen in het toeristisch beleid te garanderen,  startten we vorige legislatuur het concept Kempenforum op. In dit Kempenforum is o.a. plaats voor de afvaardiging van alle Kempense lokale besturen via de schepen van toerisme.

      Juridische grond

      Decreet van 22 december 2017 over het lokale bestuur.

      Feiten en context

      Het Kempenplatform nam deze legislatuur de uitdaging aan om het Kempenforum verder te concretiseren. Tot nu toe beperkte het Kempenforum zich immers eerder tot informeel verzamelen: bv. tijdens ontmoetingsmomenten van team Kempen.  Een technisch voorstel naar concretisering van het toeristisch Kempenforum in bijlage.

      Motivatie

      Voor de formele vorm is het aangewezen dat de gemeente de schepen van toerisme officieel afvaardigt naar dit Kempenforum en eventueel retroactief deze afvaardiging bekrachtigt voor voorbije ontmoetingen (voor deze bestuursperiode).

      BESLUIT

      met 14 stemmen voor, 1 stem tegen en 4 blanco stemmen.

      Artikel 1: Voor de huidige legislatuur de heer Koen Claessens, schepen van toerisme, aan te stellen als gemeentelijke afgevaardigde in het toeristisch Kempenforum. 

Aldus beslist in zitting, de datum als voormeld.

Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Alois Noyens
Algemeen directeur

Karolien Adriaensen
Voorzitter